Het voertuig van de toekomst heeft twee wielen, een stuur en is een fiets
De toekomst van transport lijkt te versmelten met sci-fi. Maar de fietstechnologische revolutie herinnert ons eraan dat innovatie niet altijd over het geheel nieuwe gaat.
Clive Thompson05.13.2018 10:00 uur
Wat is de meest schitterende en opwindende nieuwe technologie voor transport? Nou, er zijn genoeg kandidaten! We hebben de zelfrijdende auto en drones die groot genoeg zijn om mensen te vervoeren. Elon Musk maakt zich klaar om hyperloop-tunnels te boren. Als het gaat om het verplaatsen van mensen, lijkt de toekomst te versmelten met sci-fi.
Maar van waar ik sta, is de meest opwindende vorm van transporttechnologie meer dan 100 jaar oud – en hij staat waarschijnlijk in uw garage. Het is de fiets. De toekomst van transport heeft twee dunne wielen en een stuur.
Moderne technologie heeft de bescheiden tweewieler getransformeerd, waardoor het model voor het delen van fietsen mogelijk is: je bekijkt een fiets vanaf een dockingstation, gebruikt hem ongeveer een uur en keert dan terug naar een ander dockingstation. Het concept werd in de jaren 60 uitgeprobeerd, maar mislukte jammerlijk omdat niemand kon volgen waar de fietsen naartoe gingen.
Tegenwoordig is dat opgelost met op smartphones gebaseerde technologie: gps, Bluetooth, RFID en mobiele betalingssystemen. En het delen van fietsen heeft een hoop Amerikaanse interesse in het navigeren door steden op de fiets opgeleverd: het gebruik is gegroeid van 320.000 ritten in 2010 tot 28 miljoen in 2016. In China, waar de patstelling in steden als Peking berucht is, is de trend nog sneller gegroeid.
Maar coolere trucs zijn mogelijk. We zien nu fietsen zonder dock delen, waarbij alle technologie in elke fiets is gepropt, waardoor er geen dockingstations nodig zijn. Als de renners klaar zijn, parkeren en vergrendelen ze de fiets en lopen weg; de fiets wacht gewoon op de volgende gebruiker. Dit maakt de systemen goedkoper (die dokken kosten veel), zodat dokloze fietsen kunnen worden gehuurd voor slechts een dollar per uur.
“Het is persoonlijke mobiliteit voor de laatste kilometer”, zegt Euwyn Poon, mede-oprichter van fietsendelbedrijf Spin zonder dok.
Dockless creëert ook zoiets als zelfbesturende internetlogica, waarbij fietsen als pakketten worden gerouteerd waar ze nodig zijn, in plaats van waar docks passen. Dit lijkt het delen van fietsen eerlijker te maken: gemeenteraadslid Mike O’Brien in Seattle heeft anekdotisch opgemerkt dat het delen van fietsen zonder dok wordt gebruikt door een bredere doelgroep, deels omdat het super goedkoop is en de fietsen kunnen circuleren buiten de welgestelde wijken in het centrum.
Wilt u nog meer inventiviteit en innovatie? Kijk naar de volgende fase die over een paar jaar aankomt: elektrische fietsen zonder dok. Batterijen zijn goedkoper en lichter dan ooit. Een Amerikaans bedrijf, Jump Bikes, heeft op maat gemaakte dockless e-bikes verspreid over San Francisco en Washington, DC. CEO Ryan Rzepecki vermoedt dat ze de aantrekkingskracht van het regelmatig delen van fietsen zullen overschaduwen, omdat je op je werk kunt komen zonder doorweekt te worden van het zweet. “Het aantal mensen dat bereid is om op een elektrische fiets te rijden, is waarschijnlijk 10x dat van mensen die bereid zijn om op een gewone fiets te rijden”, zegt hij.
De revolutie in het delen van fietsen kent duidelijk grenzen. Het zal waarschijnlijk niet werken buiten stedelijke gebieden. En als te veel fietsen een stad overspoelen, kunnen systemen zonder dok chaotische stapels fietsen produceren op bepaalde trottoirs en straten, zoals is gebeurd in China. Dit is echter een behoorlijk oplosbaar probleem als steden besluiten het aantal dokloze fietsen te beperken.
Dus zeker, kom maar op met de zelfrijdende auto’s. Graaf die hyperloops! Maar voor een wereld die snel verstedelijkt en opwarmt, zijn fietsen de echt coole technologie. En het delen van fietsen heeft ook een hoop maatschappelijke voordelen, zegt Elliot Fishman, directeur van het Australische Institute for Sensible Transport: het verlicht de druk op het openbaar vervoer, produceert een verbluffend kleine uitstoot in vergelijking met auto’s en verhoogt, althans met niet-elektrische fietsen, het algehele trainingsniveau (duh!).
Het beste van alles is dat de fietstechnologische revolutie ons eraan herinnert dat innovatie niet altijd over het geheel nieuwe gaat. Het is vaak net zo krachtig om een robuuste, oude tool te combineren die goed werkt met een beetje nieuwe technologie om deze beter te maken. Soms hoef je het wiel echt niet opnieuw uit te vinden.
Bron: https://www.wired.com/story/vehicle-future-bike/ Author: Clive Thompson – clive@clivethompson.net.